WedstrijdverslagMANCHESTER CITY-MANCHESTER UNITED 03/03/2024

Phil Foden kroont zich tot koning van Manchester met twee heerlijke goals tegen United

Manchester City, mét twee Belgen in de basis, heeft stadsgenoot United geklopt na een zinderende wedstrijd. Marcus Rashford leek even te solliciteren naar de rol van matchwinnaar, maar die was weggelegd voor Phil Foden. Het jeugdproduct van City besliste partij met twee knappe doelpunten, Haaland maakte het hemelsblauwe feestje compleet.
Van bij de aftrap wist Manchester United dat het een moeilijke middag zou worden.Onder impuls van de startende City-Belgen Kevin De Bruyne en Jeremy Doku walste de thuisploeg over zijn stadsgenoot in de openingsminuten. Een optimist zou zeggen dat De Bruyne toen al een assist verdiende.Platgedrukt of niet, toch kwamen de roodhemden uit het niets op voorsprong.Onana trapte uit, Fernandes controleerde en legde terug voor een aanstormende Marcus Rashford. De spits jaagde zijn slof door het leer, wat een loeiharde pegel opleverde die heel Noord-Engeland deed verstommen.

Niet dat het iets aan het spelbeeld veranderde.

Na een handvol mindere minuten van Manchester City - waarin Doku een dikke knuffel kreeg van trainer Guardiola voor een flits over de linkerflank - herstelde de orde zich.City gooide de bal ontelbare keren voor de pot, maar zelfs Haaland kon vanmiddag niet afwerken. Zou het dan toch eens lukken voor United om de rivaal te kloppen?Niet als het van Phil Foden afhing. Het jeugdproduct krulde de gelijkmaker heerlijk in de winkelhaak. Het signaal dat de ommekeer om de hoek loerde.

Guardiola droeg zijn spelers op helemaal het gaspedaal in te duwen.

Die boodschap kwam 10 minuten voor tijd aan. Foden - opnieuw hij - was het eindstation van een flitsende combinatie die de wedstrijd in een beslissende plooi legde. Alsof de tegenstanders trainingskegels waren, danste hij door de verdedigende linie en werkte hij af.Zo is de 23-jarige middenvelder voor even de koning van Manchester. Al diende ook Erling Haaland een claim naar de troon in met de 3-1 in toegevoegde tijd.Opdracht volbracht voor De Bruyne en co. De achterstand op leider Liverpool blijft zo maar 1 puntje na 27 speeldagen.