WedstrijdverslagMANCHESTER UNITED-FULHAM 19/03/2023

Manchester United heeft zich zondag geplaatst voor de halve finale van het toernooi om de FA Cup. De ploeg van manager Erik ten Hag kwam tegen Fulham op achterstand, maar draaide het daarna om na een krankzinnige fase met twee goals en drie rode kaarten

United won eerder dit seizoen in de competitie nog met moeite op Craven Cottage (1-2) en kwam zondag op eigen veld in de eerste helft ook niet tot veel kansen. Ten Hag koos opnieuw voor Wout Weghorst als spits, maar de Nederlander zag dat David De Gea de eerste redding moest verrichten. De Spaanse keeper hield in de derde minuut een poging van Issa Diop uit zijn doel. Ook Kenny Tete zag het gebeuren, hij stond in de basis bij de bezoekers, die beter voor de dag kwamen dan United.

Toch kende de eerste helft verder weinig hoogtepunten. Fulham hoopte nog op een strafschop toen Aleksandar Mitrovic naar de grond ging na een ingreep van Lisandro Martínez. Na een snelle check concludeerde de VAR dat de spits van Fulham te makkelijk naar de grond ging. Mitrovic lachte na rust alsnog. Fulham begon namelijk op uitstekende wijze door na vijftig minuten de leiding te nemen. Diop verlengde de bal uit een corner van voormalig United-speler Andreas Pereira, waarna Mitrovic bij de tweede paal raak schoot: 0-1.Fulham kende na de openingstreffer een sterke fase en kwam via Mitrovic ook nog bijna op 0-2. De Gea greep echter opnieuw in. Ten Hag had vlak na de goal van Fulham al een omzetting gedaan. De manager bracht Antony in de ploeg voor Scott McTominay. Het duurde daarna even voordat United zich terug knokte in de wedstrijd, maar dat lukte wel na een veelbesproken moment in de zeventigste minuut.Het begon bij een levensgrote kans van Jadon Sancho. De aanval begon bij Antony en uiteindelijk omspeelde Sancho keeper Bernd Leno. Het schot van de aanvaller werd echter door aanvaller Willian met zijn arm gekeerd. Scheidsrechter Chris Kavanagh bekeek de beelden en gaf de Braziliaan de rode kaart. Vervolgens sloeg de vlam in de pan en ontstond er een opstootje tussen spelers van beide teams. Mitrovic werd tevens van het veld gestuurd vanwege de manier waarop hij Kavanagh aanvloog en manager Marco Silva moest naar de tribune na aanmerkingen op de leiding.Bruno Fernandes benutte de penalty en bracht United op 1-1. Met negen man hield Fulham het vervolgens nog geen drie minuten vol. Luke Shaw gaf de bal vanaf de linkerkant voor en Marcel Sabitzer zette keeper Leno met een slimme voetbeweging op het verkeerde been. Zo kantelde de wedstrijd in ruim vijf minuten compleet. Met negen man en zonder manager Silva kreeg Fulham het niet meer voor elkaar om gelijk te maken. In de extra tijd maakte Fernandes aan alle spanning een einde. De Portugees bepaalde de eindstand op 3-1.