WedstrijdverslagMANCHESTER UNITED-LIVERPOOL FA CUP 17/03/2024

FA  CUP QUARTER FINAL AT OLD TRAFFORD

Erik ten Hag en Manchester United verslaan Liverpool in waanzinnig FA Cup-duel: ‘We waren echt een team’

In misschien wel de mooiste FA Cup-wedstrijd ooit heeft Manchester United afgerekend met rivaal Liverpool. De ploeg van Erik ten Hag kwam twee keer op achterstand, maar won na verlenging uiteindelijk met 4-3. De jonge Ivoriaanse aanvaller Amad Diallo was na een razendsnelle counter de matchwinner in de 121ste minuut. In de halve finales speelt United volgende maand op Wembley tegen Coventry City, terwijl Chelsea en Manchester City gaan strijden om het andere finaleticket.Erik ten Hag glunderde van oor tot oor toen hij het veld afliep, terwijl Old Trafford kolkte als in de gloriejaren onder Sir Alex Ferguson. De voormalig succescoach van Manchester United kon niet geloven wat hij zojuist had gezien, getuige het Schotse ‘unbelievable’ dat duidelijk van zijn lippen af te lezen was.Terwijl Ten Hag en Ferguson glunderden van trots en blijdschap, kwam ook bij ‘redder in nood’ Antony alle emotie eruit. Ook bij hem was er uiteraard blijdschap, maar maanden van frustratie vielen plots van hem af. De Braziliaan kwam in 2022 voor 100 miljoen euro over van Ajax, maar werd al maanden betiteld als misschien wel de grootste miskoop ooit in het voetbal.Dit seizoen scoorde Antony alleen nog maar tegen Newport County, de nummer elf uit de League Two, in de vierde ronde van de FA Cup. In zijn dertigste duel van dit seizoen was de linkspoot uit São Paulo eindelijk belangrijk voor United en Ten Hag, de coach die ondanks alle kritiek en teleurstellingen vertrouwen bleef houden in de Braziliaan. Antony maakte heel veel goed richting de supporters door zijn gelijkmaker in de 87ste minuut, waardoor United er nog een verlenging uit sleepte.

Daarin kwam Liverpool via invaller Harvey Elliott in minuut 105 nog op voorsprong. Even leek United het seizoen te gaan eindigen zonder prijs, maar in de tweede helft van de verlenging draaide de Engelse recordkampioen het duel nog helemaal om..Marcus Rashford maakte in minuut 112 de 3-3 op aangeven van Scott McTominay, na slordig balverlies van Liverpool-spits Darwin Núñez

De winnende goal werd in de 121ste minuut gemaakt door invaller Amad Diallo, na een razendsnelle counter na een hoekschop van Liverpool. Harvey Elliott verloor op de rand van het strafschopgebied het duel van Diallo, die de bal meegaf aan uitblinker Alejandro Garnacho en de bal op het juiste moment weer terugkreeg. Diallo schoot met links in de verre hoek raak, de Ierse doelman Caoimhin Kelleher kon net geen redding meer brengen: 4-3.Diallo had vijf minuten voor zijn winnende treffer al geel gekregen en trok bij het juichen zijn shirt uit, waardoor hij al in de kleedkamer zat toen het eindsignaal klonk op Old Trafford. De negenduizend (!) Liverpool-fans in het uitvak hadden het zwaar, maar veel supporters van United beleefden het mooiste moment in jaren voor hun club. Winnen van Liverpool telt altijd net iets meer bij United, zeker als het op deze manier gebeurt. Antony en Diallo zullen hun stempel van ‘miskoop’ kwijt zijn, in ieder geval bij de supporters.

In de Premier League staat gedeeld koploper Liverpool (samen met Arsenal op 64 punten) liefst 17 punten boven nummer zes Manchester United, maar in de eerste helft maakten de rivalen uit het noordwesten van Engeland er een prachtig spektakel van. Manchester United kwam na tien minuten al op voorsprong via Scott McTominay, die snel reageerde op het schot van Alejandro Garnacho. United leek met die 1-0 voorsprong de rust in te gaan, maar in de laatste drie minuten voor de rust scoorden Alexis Mac Allister (van richting veranderd schot) en Mohamed Salah (in de rebound) voor Liverpool.

In de tweede helft was United lange tijd niet in staat om tot kansen te komen, maar door de wissels van Ten Hag en de vermoeidheid die toesloeg bij sommige spelers van Liverpool werd het toch nog 3-3 via Antony.

Manchester United op Wembley tegen Coventry City
Eerder dit weekend plaatsten Coventry City, Manchester City en Chelsea zich al voor de halve finales van de FA Cup, die op 20 en 21 april gespeeld gaan worden. Bij de loting voor de halve finales vergrootte Arsenal-icoon Ian Wright de feestvreugde bij United, dat werd gekoppeld aan Coventry City.

De nummer acht van het Championship, waar Milan van Ewijk over de rechterflank dendert, won zaterdagmiddag na een sensationele ontknoping op Molineux met 2-3 van Wolverhampton Wanderers. De andere halve finale gaat tussen Chelsea en Manchester City, dat vorig jaar in de FA Cup-finale met 2-1 won van Manchester United. Ten Hag won in februari vorig jaar al wel de League Cup met United, dat toen met 2-0 won van Newcastle United.