WedstrijdverslagREAL BETIS-MANCHESTER UNITED 16/03/2023

Manchester United heeft zonder al te veel moeite de kwartfinales van de Europa League bereikt. Na de eclatante 4-1-zege in Manchester kreeg de ploeg van Erik ten Hag het zo nu en dan lastig op bezoek bij Real Betis, maar desondanks wist het zelfs ook de return te winnen.Real Betis wist dat het moest aanvallen en deed dat vanaf de aftrap dan ook. Juanmi was als eerst dichtbij. Hij stormde op het doel van David de Gea af, maar schoot voorlangs. Even later raakte Joaquins schot van net buiten het strafschopgebied de buitenkant van de paal.Vlak voor rust kwam Wout Weghorst een teenlengte tekort om het schot van basisdebutant Facundo Pellistri tegen de touwen te krijgen. De doelpoging belandde uiteindelijk op de paal en zo gingen beide ploegen zonder doelpunten naar de kleedkamer.

Definitieve nekslag

In de tweede helft was Ayoze Perez met een kopbal ook nog dichtbij voor Betis, maar deze ging recht op De Gea af. Marcus Rashford scoorde in de 56ste minuut tegen de verhoudingen in de 0-1. Hij schoot van ongeveer 20 meter beheerst in de verre hoek. Vlak daarvoor had hij al moeten scoren, maar hij was veel te wild in de afronding.Hierna werd de ploeg van Ten Hag beter, maar het overwicht kon niet in doelpunten worden uitgedrukt. Nadat scheidsrechter Srdjan Jovanovic voor de laatste keer floot, was de langverwachte plaats in de kwartfinale binnen voor Manchester United.Manchester United won de Europa League in 2017 door Ajax te verslaan in de finale. Onder Ten Hag won United in februari in eigen land de League Cup. Dat was de eerste prijs voor de club sinds de winst van de Europa League.

Rashford knalt Man Utd ook in Sevilla naar een zege

Manchester United heeft overtuigend afgerekend met Real Betis in de achtste finale van de Europa League. Man in vorm Marcus Rashford groeide in Sevilla opnieuw uit tot de matchwinner.Rashford had voorafgaand aan de uitwedstrijd tegen Betis al 25 keer gescoord dit seizoen, waaronder een treffer in de met 4-1 gewonnen thuiswedstrijd tegen de Spanjaarden. De 25-jarige Engelsman speelde dit seizoen ook al 42 duels voor United. Tóch gunde Erik ten Hag hem geen rust bij de uitwedstrijd tegen Betis. Rashford startte, net als Bruno Fernandes. Wout Weghorst en Tyrell Malacia hadden ook een basisplaats en Ten Hag liet de 21-jarige aanvaller Facundo Pellistri voor het eerst aan een wedstrijd beginnen.Veel lieten Pellistri en de United-sterren in de openingsfase niet zien. Niet dat het Betis lukte om de Engelsen echt aan het wankelen te brengen. De gevaarlijkste man bij de thuisploeg was Juanmi, die na ruim een halfuur op de sterk uitgekomen David de Gea stuitte. Even later werd een schot van de Spaanse aanvaller geblokt door Harry Maguire, die de gespaarde Raphaël Varane verving aan de zijde van Lisandro Martínez.Weghorst was degene die in de eerste helft het dichtst bij een doelpunt was. De spits dacht de bal op slag van rust bij een schot van Pellistri handig van richting te veranderen, maar gleed de bal van dichtbij tegen de paal. Vroeg in de tweede helft was het alsnog raak voor The Red Devils. Na de bal van Casemiro te hebben gekregen, waagde Rashford vanaf 25 meter zijn kans. Het was een opportunistische poging waar zelfvertrouwen uit sprak. Niet voor het eerst dit seizoen pakte de doelpoging van Rashford geweldig uit. Het harde schot eindigde in de verre hoek voorbij doelman Rui Silva: 0-1.De ingevallen Marcel Sabitzer zorgde kort na zijn entree op aangeven van Fernandes bijna voor de 0-2. Een tweede doelpunt van United viel niet meer, maar de voorsprong over twee duels kwam ook geen moment meer in gevaar. Ten Hag zag in het laatste halfuur ruimte om onder anderen Rashford, Fernandes en Martínez nog wat rust te gunnen, op weg naar de FA Cup-wedstrijd van komende zondag tegen Fulham. Naast het FA Cup-toernooi biedt de Europa League voor Ten Hag dus nog een mooi uitzicht op een tweede prijs na het winnen van de League Cup. Vrijdagmiddag wordt duidelijk aan welke opponent United wordt gekoppeld voor de kwartfinale.